Elektromobilność to szereg rozmaitych zagadnień związanych z rynkiem pojazdów o napędzie elektrycznym, których historia sięga końca XIX wieku (Manz, 2021).
Świat dąży do elektromobilności, aby przede wszystkim poprawić stan powietrza w dużych aglomeracjach miejskich. Zrównoważony transport jest jednym z najważniejszych wyzwań współczesnej ludzkości ze względu na wysokie zużycie energii, zależność od paliw kopalnych, a także generowane zanieczyszczenie środowiska. Aby być bardziej elektromobilnym, potrzebna jest fundamentalna zmiana w ilości i strukturze poruszających się po drogach pojazdów.
Bazując na danych IEA, 2021, rynek samochodów w Europie w roku 2020 skurczył się o 22%, jednak liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych wzrosła ponad dwukrotnie, do 1,4 miliona, co stanowi 10% udział w sprzedaży. Niemcy zarejestrowały 395,000 nowych samochodów elektrycznych, Francja 185,000, a Wielka Brytania 176,000. W Norwegii - kraju słynącym z elektrycznej motoryzacji, osiągnięto rekordowo wysoki udział sprzedaży samochodów elektrycznych wynoszący aż 75%. Innymi krajami z wysokim udziałem w sprzedaży są zaś kolejno: Islandia – 50%, Szwecja – 30% i Holandia – 25%.
W krajach europejskich rejestracje pojazdów w pełni elektrycznych BEV (ang. battery electric vehicle) stanowiły 54% rejestracji samochodów elektrycznych w 2020 r., przekraczając tym samym liczbę rejestracji pojazdów hybrydowych typu plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicle, w skrócie PHEV). Obecnie poziom rejestracji BEV podwoił się w porównaniu z poprzednim rokiem, podczas gdy poziom PHEV potroił się. Udział pojazdów typu BEV był szczególnie wysoki w Holandii (82% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych), Norwegii (73%), Wielkiej Brytanii (62%) i Francji (60%).
Odnosząc powyższe dane do Polski, w naszym kraju również liczba pojazdów z napędem elektrycznych stale rośnie. Według danych z końca kwietnia 2021 r. (PSPA, 2021), w Polsce zarejestrowane były łącznie 23,834 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Po około 50% udziału przypada pojazdom typu BEV (11,841 szt.) oraz hybrydom (11,993 szt.). Rośnie też liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Obecnie w Polsce funkcjonuje 1,456 ogólnodostępnych stacji ładowania (2 838 punktów), z czego 33% stanowią szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Zakładając, że w Polsce mamy około 20 mln samochodów, pojazdy elektryczne stanowią jedynie ok. 0,1%. Rynek nie rozwija się ekspotencjalnie, tak jak np. kilka lat temu fotowoltaika, jednak na pewno stabilnie. Infografika z danymi dotyczącymi elektromobilności w Polsce dostępna poniżej.