Kuczmański: Droga do polskiej elektromobilności

Elektromobilność to szereg rozmaitych zagadnień związanych z rynkiem pojazdów o napędzie elektrycznym, których historia sięga końca XIX wieku (Manz, 2021). Świat dąży do elektromobilności, aby przede wszystkim poprawić stan powietrza w dużych aglomeracjach miejskich. Zrównoważony transport jest jednym z najważniejszych wyzwań współczesnej ludzkości ze względu na wysokie zużycie energii, zależność od paliw kopalnych, a także generowane zanieczyszczenie środowiska. Aby być bardziej elektromobilnym, potrzebna jest fundamentalna zmiana w ilości i strukturze poruszających się po drogach pojazdów. 

Bazując na danych IEA, 2021, rynek samochodów w Europie w roku 2020 skurczył się o 22%, jednak liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych wzrosła ponad dwukrotnie, do 1,4 miliona, co stanowi 10% udział w sprzedaży. Niemcy zarejestrowały 395,000 nowych samochodów elektrycznych, Francja 185,000, a Wielka Brytania 176,000. W Norwegii - kraju słynącym z elektrycznej motoryzacji, osiągnięto rekordowo wysoki udział sprzedaży samochodów elektrycznych wynoszący aż 75%. Innymi krajami z wysokim udziałem w sprzedaży są zaś kolejno: Islandia – 50%, Szwecja – 30% i Holandia – 25%.

W krajach europejskich rejestracje pojazdów w pełni elektrycznych BEV (ang. battery electric vehicle) stanowiły 54% rejestracji samochodów elektrycznych w 2020 r., przekraczając tym samym liczbę rejestracji pojazdów hybrydowych typu plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicle, w skrócie PHEV). Obecnie poziom rejestracji BEV podwoił się w porównaniu z poprzednim rokiem, podczas gdy poziom PHEV potroił się. Udział pojazdów typu BEV był szczególnie wysoki w Holandii (82% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych), Norwegii (73%), Wielkiej Brytanii (62%) i Francji (60%).

Odnosząc powyższe dane do Polski, w naszym kraju również liczba pojazdów z napędem elektrycznych stale rośnie. Według danych z końca kwietnia 2021 r. (PSPA, 2021), w Polsce zarejestrowane były łącznie 23,834 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Po około 50% udziału przypada pojazdom typu BEV (11,841 szt.) oraz hybrydom (11,993 szt.). Rośnie też liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Obecnie w Polsce funkcjonuje 1,456 ogólnodostępnych stacji ładowania (2 838 punktów), z czego 33% stanowią szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Zakładając, że w Polsce mamy około 20 mln samochodów, pojazdy elektryczne stanowią jedynie ok. 0,1%. Rynek nie rozwija się ekspotencjalnie, tak jak np. kilka lat temu fotowoltaika, jednak na pewno stabilnie. Infografika z danymi dotyczącymi elektromobilności w Polsce dostępna poniżej.  

Rys. 1 Elektromobilność w Polsce, stan na kwiecień 2021 r. Źródło: PSPA. 

Pozostając w tym temacie, warto wspomnieć o projekcie samochodu elektrycznego Izera, który jest realizowany przez ElectroMobility Poland SA (dalej: EM). Co ciekawe, nazwa samochodu pochodzi od, leżących w Zachodnich Sudetach, Gór Izerskich. Ten niezwykle skomplikowany projekt, który powstaje od zera, już teraz zatrudnia wielu specjalistów, po to aby w 2024 roku ruszyć z produkcją w fabryce w Jaworznie. Kolejny polski czynnik to kapitał, bowiem EM powstała jako inicjatywa czterech państwowych koncernów energetycznych. Trzymając za Izerę kciuki, warto zaznajomić się z materiałami edukacyjnymi o technologiach użytych w samochodach elektrycznych i nie tylko, które dostępne są na stronie internetowej EM (ElectroMobility Poland SA, 2021).  

Aktualnie, w Polsce nie obserwuje się gorączki elektromobilności, tak jak w Niemczech, Norwegii czy Holandii. Polski rynek elektrycznej motoryzacji rozwija się w wolniejszym tempie, jednak już teraz przewiduje się jak interesujący będzie moment rozpoczęcia sprzedaży samochodów elektrycznych produkowanych w Polsce. To raczej pewne, iż otworzy się wówczas cały łańcuch dostaw dla polskiego samochodu elektrycznego, co zapewni miejsce pracy wielu tysiącom osób zainteresowanych motoryzacją lub stricte bateriami. Można powiedzieć, iż powoli wchodzimy w erę większej dbałości nie tylko o środowisko, lecz przede wszystkim o innych. Przy zakupie samochodu cena jest tylko jednym z czynników warunkujących jego zakup, a więcej uwagi poświęcamy procesowi produkcji czy późniejszej eksploatacji. Stajemy się bardziej świadomymi konsumentami, co z pewnością, w dłuższej perspektywie wyjdzie nam wszystkim na zdrowie. Czy nie warto podejmując kluczowe życiowe decyzje zawsze pomyśleć o dłuższej perspektywie?
Piotr Kuczmański
Żródła:
ElectroMobility Poland SA. (brak daty). ELECTROMOBILITY POLAND. Pobrano 5 21, 2021 z lokalizacji https://electromobilitypoland.pl/
International Energy Agency. (2021). Global EV Outlook 2021. Paris. Pobrano 05 11, 2021 z lokalizacji https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2021
Manz, V. C. (brak daty). A Short History of Electric Vehicles. Pobrano Kwiecień 16, 2021 z lokalizacji zf.com: https://www.zf.com/mobile/en/stories_9473.html#:~:text=Few%20people%20know%20that%20electromobility,was%20still%20equipped%20with%20pedals.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. (2021, 3 23). Licznik Elektromobilności: liczba osobowych samochodów z napędem elektrycznym w Polsce przekroczyła 20 tys. sztuk. Pobrano 5 11, 2021 z lokalizacji pspa.com.pl: https://pspa.com.pl/2021/informacja/licznik-elektromobilnosci-liczba-osobowych-samochodow-z-napedem-elektrycznym-w-polsce-przekroczyla-20-tys-sztuk/?lang=en
 Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. (2021, 5 12). Licznik elektromobilności: od stycznia do kwietnia sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym w Polsce wzrosła ponad dwukrotnie rok do roku. Pobrano 5 21, 2021 z lokalizacji News: https://pspa.com.pl/2021/informacja/licznik-elektromobilnosci-od-stycznia-do-kwietnia-sprzedaz-samochodow-z-napedem-elektrycznym-w-polsce-wzrosla-ponad-dwukrotnie-rok-do-roku/?lang=en
Copyright (c)2020, All Rights Reserved.